Thursday 26 September 2013

Ciri-ciri Mahasiswa Islam

...بسم الله الر حمن الر حيم

Manusia sentiasa melalui alam peralihan. Sebagai contoh, peralihan dari alam sekolah ke universiti. Namun apakah peralihan itu hanya sekadar perbezaan suasana atau sistem..? Sebaik-baik peralihan seorang pelajar ialah berubah menjadi mahasiswa Islam.

"For those who have iman in their heart are different
 from those who doesn't have it"

CIRI-CIRI MAHASISWA ISLAM

Simple formula as 

1) Ask
2) Believe
3) Commitment
4) Desire
5) Expire (Excellent)











Ask ourselves...why I'm here?
                        kenapa kita di sini?
                        untuk apa kita di sini?
                        apa yang kita cari?
                        apa yang kita dapat?
Setiap persoalan ini memerlukan kita untuk berfikir. Sesungguhnya Allah mendatangkan hidayah kepada seseorang apabila dia mula berfikir. Titik perubahan itu juga ialah dengan berfikir. 














Mahasiswa islam perlu yakin dan percaya dalam setiap perbuatan kerana Allah sentiasa ada bersama berbeza dengan orang bukan islam yang hanya meyakini sesuatu berdasarkan usaha mereka sendiri.

"Tidak berakhir sesuatu itu dengan baik melainkan dimulai dengan niat yang baik"

Syed Qutb: Krisis yang melanda agama sekarang ialah krisis keyakinan. Tanpa keyakinan yang jitu kepada Allah akan menyebabkan berlakunya krisis nilai.














Islam memandang umatnya sebagai individu yang komited dan konsisten dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Commited will lead us to be a confident person. Commited is also stand for 'sahsiah islamiyyah kuliyyah'. While commitment is stand for istiqamah.


Desire = Hamasah = Kemahuan @ keazaman yang kuat

Mahasiswa perlu peka dan sensitif terhadap perkara-perkara maksiat serta bencikan penindasan yang dilakukan terhadap umat Islam. Islam sekarang berdepan dngan cabaran yang tinggi. Oleh itu, umat islam serta mahasiswa terutamanya perlu mempunyai sifat hamasah ini.













Expire = Excellent = Tamat @ projek mati

Perjalanan seorang manusia pasti akan tiba ke penghujungnya iaitu kematian yang kemudiannya dibangkitkan di hari akhirat kelak. Setiap apa yang kita lakukan akan dihitung di hari pembalasan. Oleh itu, mulakan perubahan ke arah yang lebih baik kerana apabila tiba di penghujung, kita tidak mungkin mampu putarkan masa untuk kembali berbuat kebaikan.

Wallahu a'lam...

by : Prof Madya Dr. Azizan Ahmad

No comments:

Post a Comment