Tuesday 1 September 2015

Catatan suka duka "Hijau Lumut"

Pasti ada yang tertanya-tanya, "kenapa 'Hijau Lumut'? 'Hijau Lumut' tu ape?" haaa...meh sini cheq nak habaq..."Hijau Lumut tu...Latihan Ilmiah yang perlu disiapkan oleh setiap pelajar pra siswazah UKM sebagai syarat untuk menamatkan pelajaran di peringkat Ijazah Sarjana Muda. Kenapa Hijau Lumut...? Sebabnya....itu warna hard cover Latihan Ilmiah kitorang bila dah dijilidkan. 

Catatan suka duka "Hijau Lumut"....
hmmm...tak tau dari mana nak mula. Rasanya terlalu banyak cerita suka duka dalam nak menyiapkan Latihan Ilmiah nie. Tempoh sebenar...hampir setahun dalam masa dua sem untuk selesaikan semuanya. Tapi as usual...always jadi last minute baru nak siapkan. Mana tidaknya, dalam tempoh sesi pembelajaran tak terkejar untuk siapkan Latihan Ilmiah nie dengan kelas, assignments, program itu ini, persatuan dan macam-macam lagi. At last...after final exam baru la masing-masing berikan tumpuan penuh untuk siapkan Latihan Ilmiah nie. Habis je final exam...dalam tempoh yang singkat itulah masing-masing menumpukan perhatian penuh untuk siapkannya. Dalam bulan puasa...first time puasa di ukm and the last one too. Nak dikatakan duka tu idok ler sangat. Well...it is such a sweet memory hanging out there for the last time. Cuma ada ketika bila rindu bertandang...tewas jugak. Rindukan kampung halaman...rindu nak balik rumah. Dengan keadaan yang memaksa untuk stay up hampir setiap malam, memang dah kalah burung hantu kot. Siang tido malam berjaga dan yang paling terkesan sekali adalah emosi. My emotions...mix up kejap sedih, kejap frust, kejap happy, kejap marah. Everything jadi kucar-kacir. Kalau buat list emosi ira sepanjang nak siapkan Latihan Ilmiah nie huhhh...tak tahu la apa jadi. 

Di saat yang lain dah siapkan Latihan Ilmiah diorang, kami masih di sini. Menghabiskan saki baki waktu yang ada di ukm tercinta. hehe...tercinta sangat. Sayang betul nak tinggalkan ukm nie tu yang orang dah balik tapikami masih di sini. Dengan wifi yang tak berapa betul, duit keluar macam air, makan minum tak tentu arah bahkan tidur apatah lagi. Tapi itulah dia...kehidupan kami di penghujungnya. Air mata...? Usah ditanya...hampir kering menangis saat emosi tidak stabil. Menangis untuk menghadapi sebuah perpisahan walaupun zaman teknologi sekarang boleh mesej, whatsapp, call, fb, instagram dan segala yang sewaktu dengannya. Namun, semuanya berbeza kerana kita tidak lagi bersua dan segalanya terbatas. Jarak bakal memisahkan. Yes...doa penghubungnya and we can always contact each other tapi tetap terasa perpisahan itu. Tak tau nak susun berapa episod drama air mata kitorang sepanjang tempoh nie. Tangis dalam tawa...itulah kami. Sedih namun masih tersenyum...itulah kita. Ingin sahaja ku peluk erat semuanya kerana korang kenangan terindah ira yang mencorakkan hidup ira di bumi ukm nie. 

Akhirnya...di saat-saat akhir, siap jugak Latihan Ilmiah ira walaupun ira tak pasti bagaimana keputusannya. Ira redha...semoga semuanya peroleh kejayaan dunia akhirat. Dan akhirnya...ira juga melangkah meninggalkan bumi ukm. Terima kasih untuk 3 tahun ini. Terima kasih tak terhingga untuk semuanya. 

This is our 'Hijau Lumut' task...yang lain tak sempat nak snap. Just got these four

"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala puji atas limpah dan kurnia-Nya, atas nikmat yang telah diberikan. Dialah Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar penyelamat umat akhir zaman, Nabi Muhammad s.a.w. Kesyukuran tidak terhingga dipanjatkan ke hadrat Ilahi kerana latihan ilmiah ini dapat diselesaikan dalam tempoh yang ditetapkan.

Setinggi-tinggi penghargaan diucapkan kepada mak dan abah, Hj Muhamad Shofe bin Hj Abdullah dan Hjh Zalila binti Hj Md Yusof, serta kakak dan adik-adik tersayang, Syazwani, Nurul Syifaa dan Nurul Syahidah yang telah banyak membantu dalam memberikan sokongan moral serta doa sepanjang ira bertungkus-lumus menyiapkan Latihan Ilmiah ini. Lebih-lebih lagi mak dan abah yang banyak membantu dari sudut kewangan sepanjang menghabiskan saki-baki waktu di ukm tanpa sebarang income sebaliknya duit yang keluar bagaikan air menguruskan keperluan harian dan lain-lain. Tambahan pula, dengan kerisauan mereka yang seringkali bertanyakan perkembangan Latihan Ilmiah ira. Tidak pernah jemu mengambil berat saban hari, mendengar keluh kesah puteri mereka ini. 


Tidak lupa juga, jutaan terima kasih dititipkan kepada penyelia, Ustaz Wan Haslan bin Khairuddin, yang memberi tunjuk ajar sehingga Latihan Ilmiah ini berjaya disempurnakan. Termasuklah juga rakaman ribuan terima kasih kepada pustakawan-pustakawan Tun Sri Lanang Universiti Kebangsaan Malaysia kerana telah membantu dari segi pencarian maklumat dan rujukan di samping memberi ruang untuk ira menimba ilmu dengan pelbagai rujukan yang ditempatkan di situ. Bahkan juga memberi ruang ira lepak, habiskan kerja, habiskan masa di situ. Sepanjang tiga tahun di ukm, PTSL bukanlah suatu tempat yang gemar ira pergi apatah lagi untuk habiskan masa. Tapi, jika diimbau kembali saat pertama kali menjejakkan kaki di bumi ukm. Saat awal semester, perpustakaan itulah permulaan perkenalan ira dengan pemikir sekalian. Walaupun hakikatnya semua bertapa di situ gara-gara tugasan tapi ira suka saat-saat pertemuan pertama kita di sebalik rak-rak buku itu. 



*start korang terus hilang ayat formal ira. haha....
Seterusnya, sekalung penghargaan dan terima kasih ditujukan kepada teman-teman seperjuangan saya terutamanya dari Jabatan Usuluddin dan Falsafah khususnya Nazatul Aqilah, Fatin Afiqah, Nur Shakyla, Siti Maryam Anajat dan Amnah (my sweet JMT ladies) sebab sentiasa ada dengan ira dari awal perkenalan kita hingga ke akhirnya. Pasang surut kita, gelak tawa dan tangis kita, itu pengubat ira yang sentiasa buat ira mampu untuk bangun semula. Kerana ira tahu...ira kesayangan korang kan? Dan korang sentiasa jadi kesayangan ira walau apa pun jadi. 


Penghargaan juga buat awak yang tolong ira ketika ira hilang punca terlebih frust padahal its all emotions only. Bila emosi ambil alih kewarasan akal kan. Tak terbalas rasanya bahkan sangat terhutang budi. 

Dear bestie...I don't know what to say sebab dah banyak kali sangat ira say thank you right? But still...thank you for always be by my side when time get rough. Thank you for being there whenever I got too emotional. Thank you for everything you had done for me. Till the very last moment....thank you so much for these 3 years. Ira tak tahu macam mana ira nak balas kebaikan awak. Even when others talk bad about you, I don't know why I'm still accepting you. Even when others said that's the best to leave you, I don't know why I'm still holding you back. Just knowing that I do cherish our moments and its the best memories for these 3 years either it is sweet or bitter.

Dear pkmkians especially Nurnajaa Azwa, Farhana, Noor Hafizah, Noor Syahirah and Siti Shakira Wahida. You are the best mates ever...terima kasih sebab sentiasa mengikuti perkembangan Latihan Ilmiah ira walaupun masing-masing dah selesai bahkan dah balik rumah pun. Terima kasih sebab bagi semangat kat ira pada ketika ira rasa frust, rasa down. Terima kasih for everything dear. Tidak lupa juga pada encik ydp yang turut sama ambil berat bertanyakan perihal Latihan Ilmiah ira termasuklah Atiqah dan Azah yang selalu ceriakan hari ira dengan cerita praktikal masing-masing. 



Dear Kajaians especially che roommate sayang, Nursyahirah, yang jadi peneman setia ira sepanjang 3 tahun nie. Nadia, Wahidah, Raihan, Munirah, dan adik-adik sayang ira, Noor Syahira dan Siti Sarah. Terima kasih untuk stay up sama-sama, habiskan masa sama-sama, encourage each other walaupun setiap kita berlainan fakulti, berlainan jabatan dan berlainan modul. Thank you so much dear. Ira sangat-sangat hargai setiap detik waktu yang kita luangkan bersama, setiap cerita suka duka kita, terima kasih sebab jadi pendengar setia ira. 


And the last one...for my dearest Adila Syahira, Khairun Nisa' and Nur Aishah. Terima kasih sebab sudi ada dengan ira walaupun korang jauh. Terima kasih sebab sudi dengar semua masalah ira especially sepanjang nak siapkan Latihan Ilmiah nie. Terima kasih sebab tak pernah tinggalkan ira dalam apa jua keadaan sekalipun. Terima kasih sebab masih jadi sahabat ira for these 10 years. 


oh ye...the last one. Awak...terima kasih sebab ceriakan mood saya walaupun awak cakap awak tak buat pape tapi awak la satu-satunya yang boleh hentikan tangis saya...like always. Walaupun awak cakap awak kadang ada kadang hilang, tenggelam timbul dalam hidup saya tapi terima kasih sebab ada bila saya perlukan awak. Maaf andai saya susahkan awak and thank you for everything. 

Terima kasih sekali lagi atas segalanya. Sekian, wassalam.

*Tetiba rasa macam nak buat penghargaan panjang lebar kan. Terima kasih semua kerana hadir dalam hidup ira dan korang semua dalah kisah suka duka ira yang mematangkan ira dalam pelbagai aspek. yea...walaupun kadang-kadang ira rasa macam ira is getting worst but thank you. Thank you and thank you sebab ada dalam catatan perjalanan hidup ira.

No comments:

Post a Comment