Friday 17 May 2019

Rindu...

Apa erti rindu?
Rindu pada apa?
Atau pada siapa?

Ira pernah merindui diri sendiri. Rindu pada seorang syahirah yang dulu. Rindu pada kelincahan seorang gadis bernama syahirah. Tapi seiring waktu yang berlalu, manusia itu berubah. Begitu juga ira. Kita tak akan pernah sama seperti yang sebelumnya. And we reacted towards people around us and of course the surrounding too. Can we be ourselves for once? Someone said to me, kita akan berhenti berubah at the end of our journey in dunia. And that's our real self.

Rindu...what if I miss someone else? What is the feeling to began with? What to do to handle those feeling? What if ira merindui seseorang yang bukan pada haknya? Segala rasa dalam hati ini, sesungguhnya Allah jua yang mencampakkannya. Maka berbaliklah padaNya. Jika kau merindui seseorang yang bukan pada haknya, sandarkanlah rindu itu padaNya. Titipkanlah doa buatnya agar Allah sentiasa memeliharanya. 

Jika rindu kau pada seorang sahabat, zahirkanlah rindu itu agar bertaut sebuah ukhuwah dalam kasih sayang. Jika rindu kau pada sebuah kenangan, simpanlah ia erat agar suatu hari kau mampu menoleh mengimbau saat manis sebuah pengalaman. Tapi jika rindu kau pada seorang ajnabi, kemaskanlah hatimu...simpanlah rindu itu jauh ke dasar hati. Kerna khuatir andai rindu itu menjadi fitnah buatmu. Kerna khuatir rindu itu melalaikanmu. 

Inginkan sebuah untaian kata pada dini hari ini...? 
"Jika kau merindui seseorang, pandanglah pada bintang yang paling terang sinarnya. Percayalah pada hati bahawa insan yang kau rindui juga sedang merindukan dirimu"

Jika dengan rindu itu aku hanyut, sedarkanlah aku dari kelalaian itu. Maka tetapkanlah dan permudahkanlah agar rindu itu menjadi halal buatku. Agar dengan merinduinya aku beroleh pahalaMu. Agar aku merinduinya keranaMu. Rindu itu indah andai disulami dengan keredhaanMu. 

~Kisah hati seorang syahirah~

No comments:

Post a Comment