Sunday 12 May 2019

Hari Ibu

Selamat Hari Ibu...

To be honest, we never had celebrate Mother's Day even a wish. Sebab...hari-hari pun hari ibu what. hehe... Tapi alang-alang today is Mother's Day, I wanna write something about my mom, my beloved and lovely mom. 


Dia...insan yang melahirkan diri ini. Yang tak pernah jemu mencurahkan kasih dan sayang, yang tak pernah lelah dalam mendidik diri ini dari kecil hingga dewasa. Dia...yang sentiasa mengukir senyuman manis di wajahnya walau tika penat atau susah. Tak pernah mengeluh dalam jerih payah membesarkan kami, puteri-puterinya ini yang penuh dengan ragam dan kerenah. Dia...insan terhebat yang pernah kumiliki. Moga Allah sentiasa merahmatimu ibu. 

Siapa cakap suri rumah tangga sepenuh masa itu kerjanya mudah? Siapa yang berani membandingkan kerjayanya sekarang lebih hebat dari kerjaya seorang ibu yang menguruskan rumahtangganya sepenuh masa? Tiada siapa yang mampu menandingi jasa dan pengorbanan seorang ibu yang menghambakan dirinya dengan penuh keikhlasan demi memastikan keluarganya terjaga. 

Mak...insan itu yang sedari kecil mengajar diri ini segala hal. Dia yang memimpin tangan ini tika aku mula bertatih mengatur langkah. Dia yang memahami kehendakku pada ketika aku tidak bisa berbicara. Dia yang membelai, mengasuh dan memanjai aku dari kecil hingga dewasa. Dia...seorang pendengar yang sangat baik yang sentiasa melayani keletah puteri-puterinya yang becok bercerita segala hal. Dialah ibu...dialah guru. Guru pertama yang mengajar segala hal. Tanpanya...siapalah aku. 

Kisah seorang ibu yang korbankan segala kesenangan demi anaknya. Jika ditulis setiap satu yang dilakukan pasti tak pernah cukup ruang untuk aku mengarang. Tapi dialah ibu terbaik I ever had. Ingat lagi...zaman belajar dulu mak mesti simpan jadual kelas anak-anak dia sampai ada member pernah tanya, "Kenapa bagi jadual dekat mak?" Nak tahu kenapa...? Sebabnya mak sentiasa nak tahu schedule anak dia hari-hari. Belajar apa, bila waktu free, makan apa, buat apa, pergi mana, kawan dengan siapa. Almost everything akan report dengan mak. Even belajar apa pun akan cerita dengan mak. Walaupun secara logiknya mak tak faham pun apa yang ira belajar but still nak cerita jugak dengan mak subjek ni belajar apa, subjek tu lecturer mana, subjek ni susah ke senang, subjek tu assignment banyak. At one point...ira cuma nak share dengan mak everything yang ira lalui sehari-hari. As for me, seawal umur 13 tahun ira dah menetap di asrama. Bayangkanlah macam mana ira bergayut dengan mak dulu hanya nak cerita apa yang berlaku kat sekolah dan asrama. Bayangkanlah macam mana ira berceloteh setiap kali minggu balik kampung. Sekarang...alhamdulillah ira dekat sangat dengan mak. Pergi kerja lebih kurang 5 minit je jaraknya dari rumah. Lagi manjalah anak mak ni. Setiap kali balik kerja ada je benda yang nak diceritakan. Everything happened kat ofis tu nak balik cerita dengan mak. Kadang sampai berebut siaran dengan adik-beradik sebab semua nak cerita kisah masing-masing. And mak as always...pendengar yang sangat setia. She is my best advisor. Kadang-kadang nak pakai baju apa pergi ofis pun tanya mak, "Baju ni ok tak? Yang ni singkat sangat tak? Hat ni ok ka pakai dengan seluar? Ka better kain? Tudung kaler ni ok?" And much more questions comes everyday. Sabar je mak layan kerenah anak dia yang sorang ni. 

Mak...ampun dan maaf dipinta atas segala kesalahan yang pernah kakcik lakukan. Maaf adakalanya kakcik tertinggi suara, maaf adakalanya kakcik tertangguh kerja yang mak suruh. Maaf andai kakcik ada buat mak terasa hati. Percayalah...tiada yang lebih hebat di mata kakcik selain mak. My best role model. Doakan kakcik jadi macam mak satu hari nanti ya. Sayang mak sangat-sangat...

No comments:

Post a Comment