Friday 24 May 2019

Persamaan vs Perbezaan

Adat sesuatu permulaan sebuah ukhuwah itu, kita mencari satu titik persamaan. Kerna dengan satu persamaan kita merasakan diri serasi bersama. Dengan satu persamaan kita merasakan dekat dengannya. Kerna mungkin saja kita berkongsi minat yang sama. Dan setiap kebersamaan itu membuat kita mampu bercerita dan berkongsi serba-serbi. Dengan seriap persamaan itu, segala rasa dan perkongsian seakan mendekatkan diri lagi dan lagi. 

Lalu timbul satu persoalan, bagaimanakah yang dikatakan perbezaan itu sebenarnya menimbulkan keserasian? Bagaimana mungkin setiap perbezaan itu membuat kita dekat antara satu sama lain? Bagaimana pula munculnya keserasian jika perbezaan itu ibarat seawal alphabet A hingga ke hujung Z? Ibarat langit dengan bumi, ibarat kutub utara dan kutub selatan. Kata orang... perbezaan itu membuat kita saling melengkapi. Mencantum setiap compang-camping diri seseorang. Melengkapkan kekurangan dan mengimbangi kelebihan. 

Dalam usaha mengimbangi sesebuah perhubungan, adakalanya pasti goyah. Biarpun mereka itu lebih banyak persamaan atau perbezaannya. Tepuk dada tanya hati...untuk apa kau membandingkan persamaan mahupun perbezaan. Atau kau mula cemburu melihat persamaan orang lain sedangkan kau sedaya upaya mencari keserasian dalam perbezaan. 

Keserasian itu...adalah apabila kau dan dia sama-sama bertolak-ansur dalam segala hal. Sama-sama berkongsi segala suka dan duka. Bukanlah serasi itu kau berusaha menyamakan setiap perbezaan. Bukanlah dengan memaksa diri berubah demi mencari satu titik persamaan. Biarlah setiap perbezaan itu kerna dalam setiap yang berbeza itu ada keserasiannya. Serasi bersama...dalam perbezaan adanya persamaan. Dalam setiap corak abstrak yang berbeza itu mencantikkan sebuah kanvas kehidupan. 

Sekian coretan kiasan dari ira~~

No comments:

Post a Comment