Saturday 28 June 2014

Ramadhan Kareem

Ramadhan...
tanpa sedar ia kembali
hampir setahun berpisah kini bertemu semula
sungguh aku rindu
bulan penuh barakah ini
madrasah yang mendidikku sekian lama
adakalanya aku seakan lupa
lalai dan leka dengan janji yang pernah ku bina
saat meninggalkan madrasah ini setahun yang lalu
tanpa sedar kuulangi kesilapan lalu
seringkali kusalahkan diri
seringkali juga aku berazam untuk terus berubah
namun setiap kali itu 
ada ketikanya aku tersungkur
kucuba menggapai tangan-tangan untuk kembali berdiri
kucuba mencari kekuatan untuk kembali mengorak langkah
namun adakalanya aku tumpas
masih adakah ruang-ruang untuk aku cerobohi
masih adakah walau sekelumit zarah untuk aku cuba selami
mencari kembali aku yang dulu
mencari kembali sisa harapan yang kukhianati
ya Tuhan...
tiada daya aku selain memohon dariMu
tiada kekuatan aku selain mengharapkanMu
jangan Engkau berpaling dari hambaMu ini
jangan pernah Engkau jemu mendengar keluh kesahku
sungguh aku ini terlalu kerdil
sungguh aku ini hina di hadapanMu
peganglah aku...peluklah erat diriku
jangan pernah tinggalkan aku 
walau sejuta kali kesilapan aku lakukan
sesungguhnya Engkau Maha Pengampun
sesungguhnya Engkau Maha Penyayang
sesungguhnya Engkau Maha Mengasihani
ya Ramadhan Kareem...
kembalilah sebagai madrasahku
kembalilah untuk membina kekuatan diriku
kembalilah untuk mencari diriku yang hilang
setahun ini ada antara mereka 
yang tidak berkesempatan bertemu denganmu
yang pergi menghadap Yang Maha Esa
dan aku...
antara mereka yang bertemu kembali 
menyulam kasih dan cinta
jadikanlah madrasahku kali ini yang terbaik 



No comments:

Post a Comment