Saturday 28 June 2014

Epilog Sekeping Hati


hari ini aku menjadi saksi sekeping hati kecewa
hari ini aku menjadi saksi sekeping hati terluka
hari ini aku menjadi saksi sebuah harapan hancur 
sungguh cinta manusia itu menyakitkan
sungguh cinta manusia itu banyak dugaannya
sungguh cinta manusia itu tak semanis yang disangka
jika ditanya pernahkah hati ini terluka..?
jika ditanya pernahkah hati ini kecewa..?
mungkin ya...mungkin tidak
Allah sahaja yang tahu

jika ditanya bagaimana untuk bangkit dari kenangan silam..?
aku sendiri tertanya-tanya
apakah aku punya jawapan itu..?
apakah aku layak untuk memberi jawapan..?
rasanya hanya satu jawapan yang ada
kembalilah mencari cinta Allah
cinta itu yang tidak pernah menyakitkan
cinta itu yang tidak pernah mengecewakan
cinta itu yang sentiasa memberi kekuatan
cinta itu yang tidak akan pernah tinggalkan dirimu
harapan demi harapan yang tidak akan pernah hancur berderai
tiada yang lebih hebat dari cinta kepadaNya
cinta manusia itu sementara 
sedangkan cinta Allah kekal selamanya
aku sering dipersoal tentang cinta manusia
aku sering diasak tentang ikatan sebuah perkahwinan
namun setiap kali itu aku berundur
bukan kerana aku tidak percaya 
bukan kerana aku tidak yakin
cinta manusia itu pasti hadir
seiring dengan cinta pada Sang Pencipta
namun aku belum mampu mencapai cinta Agung itu
bagaimana mungkin aku menggapai cinta manusia
yang pastinya terlalu banyak dugaan dan cabaran
andai cinta Tuhan aku tidak mampu pegang erat
bagaimana mungkin untuk aku bertaut kemas pada cinta manusia
aku menjadi saksi pada hati-hati yang sering disakiti
aku menjadi saksi pada ikatan perkahwinan yang dipersiakan
aku menjadi saksi pada anak kecil yang diabaikan
aku juga menjadi saksi pada raut wajah ibu yang dibasahi air mata
bukan aku ingin menyalahkan
cuma aku belum mampu untuk menjadi saksi
diri sendiri diperlakukan sebegitu

ira_maezuki

No comments:

Post a Comment