Sunday 20 October 2013

kala hening malam

kala hening malam...
seringkali aku bersendirian
di saat teman-teman diulit mimpi indah
aku masih terkebil-kebil mengadap bait-bait tulisan
adakalanya iri hati menjengah
melihat teman sebilik nyenyak melayari bahtera
umpama tidurnya seorang bayi dalam pelukan ibu
apalah yang nak dicemburukan
bukankah aku juga mampu memilih?
benar...
aku punya pilihan dan aku memilih untuk bertahan
dalam rasa kantuk yang tidak seberapa kugagahkan diri 

kala hening malam ini...
saat ketenangan menguasai diri
ketika itulah pelbagai agenda hadir dalam fikiran ini
ingin kutepis ingin kuhindari
namun makin kuat aku nafi makin jauh aku lari
makin hampir pula aku dengannya
makin aku ingin melupa makin kuat pula ingatanku

kala hening malam...
kuserahkan jiwa dan ragaku kepada Dia
duhai Pemegang hati-hati manusia
yang membolak-balikkan hati kami
genggamlah hati ini tautlah jiwa ini
agar sentiasa dekat denganMu
agar sentiasa mengingatiMu
jangan biarkan hambaMu yang terumbang-ambing ini
hanyut dalam arus dunia



No comments:

Post a Comment